Selecteer een pagina

Het checklistje

Afgelopen week had ik de dag van mijn leven. Ik mocht mee met een goede vriend van me, piloot, op een trip naar Nice heen en weer. Vanaf de briefing, de vlucht, tot en met een bezoek aan het Operations Centre van de maatschappij waarvoor hij werkt.

Als bij menig jongetje, is het voor mij ook een droom geweest piloot te worden en alleen daarom was dit al een cadeau. In de cockpit de start en de vooral de landing meemaken, de communicatie, de uitleg van de vele metertjes en knopjes, de communicatie, indrukwekkend. En zeker ook de duik in de wolken bij nadering Nice was een schitteren schouwspel.

Ook professioneel gezien  vond ik het ook een hele interessante ervaring. Primair is de vlucht bedoeld om mensen van A naar B te brengen. Zo efficiënt mogelijk. Daar is een vliegtuig en een bemanning voor nodig. Er is veel over te vertellen om die twee op tijd op een juiste manier bij het vertrek te krijgen, maar daar gaat het hier even niet over, want dat zijn belangrijke, maar in feite ondersteunende zaken.

Als ik me focus op de vlucht, gebeuren er een aantal voorbereidende zaken. Informatie verzamelen over het weer onderweg en het vliegveld van bestemming bijvoorbeeld. De navigatiecomputer van het vliegtuig wordt voor de vlucht ingesteld en mijn verwachting was dat voor, tijdens en na de vlucht een gigantische hoeveelheid gegevens gecheckt moesten worden om de vlucht op een veilige manier te laten verlopen. Ik was in die veronderstelling gezien de vele ervaringen die ik heb in andere branches waarin heel veel gecontroleerd wordt.

Maar wat schetst mijn verbazing, alle relevante checks die voor, tijdens en na de vlucht gedaan worden passen op één A4tje. Onderverdeeld in 10 hoofdstukken, waaronder bijvoorbeeld Before Start, Before Taxi, Before Takeoff, Approach en Landing. Het totaal aantal checks was 58. Gemiddeld dus minder dan 6 per processtap. Ik denk in totaal ongeveer 5 minuten werk. Waarmee grotendeels de veiligheid is geborgd. Want je kunt veel zeggen over vliegen, maar het is een veilige bezigheid.

Uiteraard heb ik gezien dat het een en ander vereist om een vliegtuig van A naar B te krijgen. Maar ik vind de manier waarop omgegaan wordt met de meest elementaire zaken die van belang zijn om een vlucht veilig uit te voeren bijzonder. Deze eenvoud spreekt mij erg aan en ga ik zeker meenemen in toekomstige ervaringen bij het opzetten van ISO 9001 systemen.